In opdracht van minister Eurlings is een analyse uitgevoerd
naar de staat van bereikbaarheid in 2020 en 2028.
Hieruit blijkt dat er in 2020 binnen de driehoek
Rotterdam – den Haag - Gouda nog steeds problemen
worden verwacht op het wegennet en dat deze
in 2028 nog verergerd zullen zijn.
Dit is wel een erg mager resultaat van alle inspanningen
tot nu toe.
Het is misschien een goed idee om een analyse van dit probleem te maken voordat
er nog meer asfalt gelegd wordt.
In de brief van de minister (van 29 juni 2010) wordt
als oorzaak genoemd:
de toename van de mobiliteit in deze regio
(onder meer door de groei van het aantal woningen
en bedrijvigheid) in relatie tot
een in de afgelopen decennia nog onvoldoende
gerealiseerde verbetering van de infrastructuur
Als dit het niveau is waarop de overheid
problemen analyseert
dan kunnen we in de toekomst nog veel files verwachten.
Meer woningen en bedrijvigheid hoeven nl helemaal
niet automatisch te leiden tot meer mobiliteit.
In het mobiliteitsplan van 2004 wordt nog gesteld dat
terugdringen van mobiliteit geen optie is
(niet gewenst en niet effectief) omdat
het zowel drager van de economische groei als een
maatschappelijke behoefte is.
Ik hoop dat een nieuw kabinet dit simplistische
standpunt gaat herzien en eens echt gaat nadenken
over dit probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten