Op 24 november jl maakte een KLM Boeing 747
een rondvlucht boven Nederland terwijl een
van de vier motoren op een mengsel van kerosine
en plantzaadolie (huttentut olie) draaide.
Ik weet niet of ik moet huilen of lachen om het pr circus
dat hieromheen werd georganiseerd.
Een paar citaten uit het persbericht:
KLM is leidend in de verduurzaming van de luchtvaart.
Hoezo leidend? Op basis van een uurtje rondvliegen met
een brandstof die vrijwel zeker nooit in grote hoeveelheden
geproduceerd zal worden?
Nederland moet die leidende positie goed gebruiken
om een schone, stille en duurzame wereldluchtvaart te bereiken.
Wat kan Nederland bijdragen aan een schone, stille etc?
Wij bouwen toch geen vliegtuigen of vliegtuigmotoren?
Technisch kan het. Dat hebben wij laten zien.
Nu moet ook de overheid, industrie en de hele samenleving
hard aan de slag zodat we snel over een continue stroom
verantwoorde brandstof kunnen beschikken.
Moeten we in onze moestuinen huttentut (een vergeten groente)
gaan verbouwen om uit de zaden olie voor de KLM persen?
Het doet me denken aan de grote sprong voorwaarts in China,
toen iedereen een hoogoventje in zijn achtertuin had
waarmee onbruikbaar ijzer werd geproduceerd.
Ik vind het onbegrijpelijk dat de minister van Economische Zaken
hieraan meedoet en mee vliegt terwijl ze zich laat
verwennen met biologische gebakjes en biologische wijn.
Het is nog vreemder dat het Wereld Natuur Fonds zich
voor het karretje van de KLM laat spannen en
hier ook aan meedoet door op het vliegtuig de leus
‘Het wereld natuur fonds feliciteert KLM met deze stap’
te laten schilderen.
Over de technisch wetenschappelijke kant zullen we
het helemaal maar niet hebben:
een bedrijf dat 50 ton algen vanuit China transporteert naar een
speciale raffinaderij in Houston, waar blijkt dat er geen olie
uit komt, heeft zijn huiswerk niet goed gedaan.
Volgers
vrijdag 8 januari 2010
klm en duurzaamheid
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
proefreactie
Een reactie posten